piątek, 14 sierpnia 2009

Projekt programu "Siła w trzeźwości"

Witam!

Spożywanie napojów alkoholowych i zażywanie narkotyków przez młodzież jest faktem, a nie powinno to mieć miejsca. Występuje już zjawisko społeczne zwane jako: alkoholizm wśród młodzieży.
Wiek pierwszego spożycia napoju alkoholowego, wciąż utrzymuje się na niebezpiecznie niskim poziomie, to jest 12 – 13 lat. To samo dotyczy narkotyków.
Wzrasta ilość osób dorosłych mających problemy alkoholowe i narkotykowe oraz wywołujących zdarzenia pod wpływem spożycia napojów alkoholowych i zażywania narkotyków, których by nie było lub byłoby ich mniej gdyby nie występował kontakt tych osób z alkoholem i narkotykami w okresie dojrzewania.

Dotychczasowe sposoby działania związane z profilaktyką alkoholową i narkotyczną wydają się być nieefektywne, ponieważ pomimo realizowania przez wiele lat programów, zbudowanych na podobnych założeniach (edukacja, perswazja) nie zmieniło trendu opisanego wyżej, to znaczy nie zmniejszyło ilości osób spożywających napoje alkoholowe, nie podniosło wieku inicjacji alkoholowej.
To samo dotyczy zażywania narkotyków.

Projekt Programu „Siła w trzeźwości” zakłada iż być może dorosłych uda się nauczyć kulturalnego spożywania napojów alkoholowych, ale nie ma kulturalnego spożywania wśród młodzieży, młodzi ludzie (w tym dzieci) po prostu nie mogą spożywać napojów alkoholowych, jeżeli chce się aby populacja była zdrowa. Nie jest możliwe nauczyć kogokolwiek kulturalnego zażywania narkotyków. W celu zachęcenia młodzieży do nie spożywania napojów alkoholowych i nie zażywania narkotyków proponuje się zwiększyć ilość i jakość ofert zachęcających do aktywnego i miłego spędzenia wolnego czasu uzależniając dostęp do nich od oczekiwanych programowo zachowań jego uczestników.

Program obejmuje uczni szkół gimnazjalnych, ponieważ to jest ten okres, w którym młodzież wyrabia swoje nawyki zachowań, powielając je w coraz bardziej rozwinięty sposób w latach następnych. Uczniowie szkół podstawowych nie występują w statystykach jako grupa osób zainteresowana napojami alkoholowymi i narkotykami, a uczniowie szkół ponad gimnazjalnych winni być objęci zainteresowaniem profilaktyką alkoholową i narkotykową przez organ prowadzący, czyli Powiat.

Poniżej przedstawiam projekt uchwały Rady Miasta Kędzierzyn – Koźle w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Akoholowych i Narkotykowych na rok 2010, który złożyłem w Biurze Rady Miasta w dniu 3 sierpnia 2009 roku.

***

Ryszard Masalski 3 sierpień 2009r. Kędzierzyn – Koźle
Radny Rady Miasta
Kędzierzyn – Koźle

PROJEKT

Uchwała Nr ...
Rady Miasta Kędzierzyn – Koźle
z dnia ...
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych i Narkotykowych na rok 2010

Na podstawie art. 41 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (wraz z późniejszymi zmianami) Rada Miasta Kędzierzyn – Koźle uchwala, co następuje :

§ 1. 1. Przyjmuje się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkotykowych na rok 2010 w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

2. Program, o którym mowa w ust. 1 jest integralną częścią Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych.

§ 2. Zobowiązuje się Prezydenta Miasta do przedłożenia Radzie Miasta sprawozdań o realizacji rzeczowo – finansowej Programu w terminach: 31 sierpnia 2010 roku – za okres I półrocza oraz 28 lutego 2011 roku – sprawozdania rocznego.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Załącznik do
Uchwały Nr ...
Rady Miasta Kędzierzyn – Koźle
z dnia ...

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych i Narkotykowych
na 2010 rok

CZĘŚĆ PIERWSZA
(profilaktyka młodzieżowa)

Program: „Siła w trzeźwości”

I. CELE PROGRAMU:

1. Propagowanie wśród młodzieży zdrowego i wolnego od uzależnień modelu życia.

2. Kształtowanie u młodzieży gimnazjalnej motywacji, przyzwyczajeń i nawyków do nie spożywania napojów alkoholowych i nie zażywania narkotyków i innych substancji uzależniających.

3. Wypromowanie mody na nie spożywanie napojów alkoholowych i nie zażywanie narkotyków.

4. Wzmacnianie postaw do przeciwstawienia się tolerancji na spożywanie napojów alkoholowych oraz rosnącej modzie wśród młodzieży na zażywanie narkotyków.

II. GRUPA OSÓB OBJĘTA PROGRAMEM:

1. Uczniowie gimnazjów prowadzonych przez gminę Kędzierzyn – Koźle.

2. Rodzice lub opiekunowie prawni uczniów szkół gimnazjalnych prowadzonych przez gminę Kędzierzyn – Koźle.

III. ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE:

1. Objęcie młodzieży gimnazjalnej dodatkową opieką, w ramach organizowania dla nich dobrowolnych zajęć pozalekcyjnych, ograniczy (zlikwiduje) zainteresowanie oraz kontakt z używkami: alkohol, narkotyki, papierosy.

2. Stymulowanie wzrostu pozytywnej aktywności gimnazjalistów, poprzez pomoc w wyznaczeniu dla nich wartościowych indywidualnie i społecznie celów do osiągnięcia bez ulegania modzie na stosowanie używek.

3. Skupienie młodzieży wokół modelu zdrowego i trzeźwego stylu życia wpłynie pozytywnie na stan wewnętrznej integracji wszystkich uczestników Programu:

a) likwidacja wewnętrznego dyskomfortu trwania w trzeźwości, gdy środowisko jeszcze ulega modzie zachęcającej do stosowania używek,

b) zmniejszenie sytuacyjnych czynników stresowych, ułatwiających skuteczne odmawianie i nie uleganie presji do alkoholizowania się lub narkotyzowania.

4. Młodzież niespożywająca napojów alkoholowych i nie zażywająca narkotyków w konsekwencji spowoduje mniejszy odsetek osób dorosłych uzależnionych od alkoholu i narkotyków w latach następnych, a tym samym:

a) spadek konfliktów między ludzkich,

b) wzrost pozytywnej aktywności, przejawiającej się wyznaczeniem wartościowych indywidualnie lub społecznie celów do osiągnięcia, gdzie czas spędzony przy alkoholu i narkotykach to czas stracony, opóźniający dzień sukcesu, co stanowić będzie naturalną konsekwencję coraz sprawniejszego umysłu, który dojrzewając bez spowolnień i uszkodzeń psychiki wskutek niespożywania napojów alkoholowych i nie zażywania narkotyków jest coraz bardziej precyzyjny i skuteczny.

5. Zakłada się, iż stworzenie dla uczniów objętych Programem, atrakcyjnych form spędzania wolnego czasu oraz zachęt i pomocy w samorealizacji, ukaże widoczną opłacalność w niewystępowaniu zainteresowania napojami alkoholowymi i narkotykami, co zmotywuje młodych ludzi do ich nie spożywania i nie zażywania; integralną częścią przedmiotowych propozycji form spędzania wolnego czasu oraz zachęt i pomocy w samorealizacji, ukazującą trend opisywanych ofert, nie zamykające innych form działań w celu uzyskania oczekiwanych programowo zachowań uczniów gimnazjów prowadzonych przez gminę Kędzierzyn – Koźle, to między innymi bezpłatny lub bezpłatne:

a) raz w miesiącu wstęp do kina, na wybrany przez uczestnika Programu film,

b) udział w indywidualnych lub drużynowych turniejach (w różnych dziedzinach) z atrakcyjnymi nagrodami, organizowanymi dla uczestników Programu (na potrzeby udziału turniejach, uczestnik Programu jest wyposażany w jeden komplet właściwego sprzętu raz na rok),

c) dofinansowanie realizacji indywidualnego lub grupowego zainteresowania,

d) raz w roku wyjazd na czternastodniowy obóz, kolonię lub na spływ kajakowy.

6. Pozytywne przyzwyczajenia i nawyki (przedsiębiorczość, kreatywność, aktywność, wyznaczenie i osiąganie celów, które towarzyszą nie spożywaniu napojów alkoholowych i nie zażywaniu narkotyków przez młodzież) wyrabiają się w wieku uczniów gimnazjów. Jest pożądane, aby Powiat Kędzierzyn – Koźle kontynuował zapisy Programu wśród uczniów szkół prowadzonych przez samorząd powiatowy.

7. Wzmiankowana w punkcie 5 opłacalność dla uczniów objętych Programem to uzależnienie wymiernych korzyści płynących z dobrowolnego uczestnictwa w Programie od wymaganych programowo zachowań, czyli obowiązków; integralną częścią przedmiotowych obowiązków, ukazującą trend opisywanych zależności, nie zamykające innych form działań w celu uzyskania oczekiwanych programowo zachowań uczniów gimnazjów prowadzonych przez gminę Kędzierzyn – Koźle, to między innymi:

a) nie spożywanie napojów alkoholowych i nie zażywanie narkotyków,

b) noszenie na ubraniu (w miejscu widocznym) w szkole i poza nią otrzymanych od Zarządu Programu „Siła w trzeźwości” i przekazanych uczniowi uczestniczącemu w Programie naszywek i nalepek o treści motywujących do nie spożywania napojów alkoholowych i nie zażywania narkotyków,

c) korzystanie z zaproszeń Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, do obserwacji prac Komisji w obszarze jej działania (w zakresie którą Komisja uzna za odpowiednią) oraz organizacji pozarządowych i instytucji zajmujących się uzależnieniami od narkotyków,

d) uczestnictwo w organizowanym raz w półroczu przez Zarząd Programu „Siła w trzeźwości” pokazie (np. wystawa), w projekcji filmu (np. fabularnego albo dokumentalnego), przedstawienia (np. sztuka teatralna), które w swoim przekazie będą informować o tragediach osobistych, rodzinnych oraz społecznych wskutek spożywania napojów alkoholowych i zażywania narkotyków.

8. Przyjmuje się iż pomimo elementów kontrolnych wśród uczestników Programu mogą znajdować się osoby, które będą korzystać z dobrodziejstwa Programu, łamiąc zasady Kontraktu Młodzieżowego, opisanego w rozdziale VI. Powstająca presja (dorosłych) i moda (wśród młodzieży) na nie spożywanie napojów alkoholowych i nie zażywanie narkotyków spowoduje coraz mniejszą ilość młodych ludzi spożywających napoje alkoholowe i zażywające narkotyki. Wiek inicjacji alkoholowej i narkotycznej będzie wzrastał. Obecnie (z powodu tolerancji alkoholowej) łatwo zachęcić rówieśnika do wspólnego spożycia napoju alkoholowego lub eksperymentowania z narkotykami. W czasie realizacji Programu będzie o to trudniej ponieważ Program to głośny sprzeciw wobec spożywania napojów alkoholowych i zażywania narkotyków, aż w końcu zniknie atrakcyjność spożywania napojów alkoholowych i zażywania narkotyków przez młodzież i zwyczajnie przestanie lubić je wypijać i zażywać. Alkohol i narkotyki przestaną być modne wśród młodzieży. W latach następnych będzie o to łatwiej ponieważ już dorosła (obecnie uczniowie objęci Programem) część populacji będzie aktywniej niż ma to miejsce obecnie, zaangażowana w osiąganie celów, o których mowa w rozdziale I.

IV. REALIZATOR PROGRAMU:

1. Program realizuje Zarząd Programu „Siła w trzeźwości” działający jako wyodrębniona jednostka organizacyjna gminy utworzona przez Prezydenta Miasta Kędzierzyn – Koźle, z nadanym mu statutem, od dnia 1 stycznia 2010 roku.


V. PODMIOTY WSPÓŁPRACUJĄCE:

1. Zarząd Programu na podstawie zawartego porozumienia współpracuje między innymi z:

a) Gimnazjami prowadzonymi przez gminę Kędzierzyn – Koźle,

b) Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

c) Policją i Strażą Miejską w Kędzierzynie – Koźlu,

d) organizacjami pozarządowymi i instytucjami.

VI. KONTRAKT MŁODZIEŻOWY:

1. Na początku każdego roku szkolnego, uczniowie pierwszych klas gimnazjów uczestniczą w obowiązkowej prezentacji szkodliwości spożywania napojów alkoholowych i zażywania narkotyków oraz w wykładzie zachęcającym do życia w trzeźwości i uczestnictwa w Programie, zorganizowany przez Zarząd Programu „Siła w trzeźwości”. Do udziału w prezentacji i wykładu zaprasza się rodziców lub opiekunów prawnych uczniów objętych Programem, podczas którego informuje się o celach Programu.

2. Zarząd Programu „Siła w trzeźwości” zawiera z uczniami objętych Programem, wyrażającymi dobrowolnie zgodę i za przyzwoleniem rodziców lub opiekunów prawnych indywidualne Kontrakty Młodzieżowe, w którym zawarte są prawa i obowiązki uczestnika Programu, związane z celami, dla których Program jest realizowany.

3. Kontrakt Młodzieżowy jest ważny przez cały czas uczestniczenia w Programie, można go zawierać w dowolnym momencie.

4. Kontrakt Młodzieżowy zostaje zerwany, gdy uczestnik Programu w sposób bezsporny złamał zawarte w nim deklaracje i oświadczenia oraz obowiązki:

a) na podstawie obserwacji właściwej osoby reprezentującej Zarząd Programu „Siła w trzeźwości” (na przykład: pełnomocnik do spraw kontroli, współpracujący z Zarządem nauczyciel lub inna osoba zatrudniona przez Zarząd), który po kilku przypomnieniach uczestnikowi o obowiązku stosowania się do zapisów Kontraktu Młodzieżowego, a widzi że notorycznie od tego uchyla się, podejmuje decyzję o wykluczeniu ucznia z Programu; wzmiankowane postanowienie przekazywane jest do Zarządu Programu w celu wykreślenia ucznia, o którym mowa z ewidencji uczniów uczestniczących w Programie,

b) Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych lub właściwe organizacje pozarządowe lub instytucje zajmujące się uzależnieniami od narkotyków przekazuje informacje do Zarządu Programu „Siła w trzeźwości” o uczniach uczestniczących w Programie, którzy odrzucili zaproszenie na zorganizowane spotkanie edukacyjne (za odrzucenie zaproszenia uznaje się brak podpisu ucznia na liście osób zaproszonych, a usprawiedliwieniem jest zaświadczenie będące jednocześnie usprawiedliwieniem nieobecności w szkole), który wykreśla uczniów wskazanych w przedmiotowej informacji z Programu,

c) Policja i Straż Miejska w ramach swoich czynności kontrolnych oraz interwencji, pozyskaną wiedzę w zakresie osób w wieku uczniów objętych Programem, spożywających napoje alkoholowe lub zażywających narkotyki przekazuje niezwłocznie Zarządowi Programu „Siła w trzeźwości”, który wykreśla uczniów wskazanych w przedmiotowej informacji z Programu.

5. Na wniosek ucznia objętego Programem, lecz nie wcześniej niż po upływie sześciu miesięcy od dnia wykreślenia go jako uczestnika Programu, Zarząd Programu „Siła w trzeźwości” może zawrzeć z nim nowy Kontrakt Młodzieżowy.

CZĘŚĆ DRUGA
(rozwiązywanie problemów alkoholowych i narkotykowych)

Nie przedstawiam zapisów części drugiej, ponieważ są one powtórzeniem zadań realizowanych w ramach Gminnego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkotykowych na rok 2009 i lat wcześniejszych, w takiej samej jak od lat wysokości a to co wywołuje najwięcej dyskusji to część pierwsza, czyli mój autorski projekt Programu „Siła w trzeźwości”.

CZĘŚĆ TRZECIA:
(środki)

1. Wysokość środków na realizację Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkotykowych na 2010 rok:

a) Na realizację Gminnego Programu zabezpieczone zostały w budżecie Gminy środki finansowe w wysokości 10.300.000,00 złotych, w tym: 1.000.000 zł. pochodzące z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych wnoszonych przez prowadzące tę sprzedaż podmioty gospodarcze oraz 9.300.000 zł z innych dochodów i przychodów gminy, przy czym na zadania opisane w części I. przeznacza się kwotę 9.300.000 zł, a na zadania opisane w części II kwotę 1.000.000 zł.

***

Poniżej przedstawiam przykładowy projekt pierwszego budżetu Programu „Siła w trzeźwości”, przyjmując iż ilość uczni objętych programem wynosi 2.200 osób (czyli tylu ilu jest uczniów gimnazjów w Kędzierzynie – Koźlu), którego łączny koszt zamyka się w kwocie: 9.300.000 zł.

1. Kierowanie Programem – Zarząd Programu: 500.000 zł.

a) płaca dyrektora (6.000 zł x 12 miesięcy = 72.000 zł)
b) płaca księgowej (5.000 zł x 12 miesięcy = 60.000 zł)
c) płaca dla 3 członków Zarządu ( 3 x 4.000 zł x 12 miesięcy = 144.000 zł)
d) płaca asystenta (3.000 x 12 miesięcy = 36.000 zł)
e) koszty administracyjno – biurowe (188.000 zł)

2. Dotacja do kina, za obejrzany raz w miesiącu przez uczestnika Programu film: 396.000 zł.

a) przedmiotowa dotacja (2.200 osób x 15 zł za bilet x 12 miesięcy = 396.000 zł)

3. Atrakcyjne nagrody dla zwycięzców w indywidualnych lub drużynowych turniejach (w różnych dziedzinach) oraz koszty organizacji tych zawodów: 1.792.500 zł.

a) nagrody w 20 turniejach indywidualnych (70.000 zł)
- pierwsze miejsca (20 x 2.000 zł = 40.000 zł)
- drugie miejsca (20 x 1.000 zł = 20.000 zł)
- trzecie miejsca (20 x 500 zł = 10.000 zł)
b) nagrody w 5 turniejach zespołowych (262.500 zł)
- pierwsze miejsca (5 x 15 osób w drużynie x 2.000 zł = 150.000 zł)
- drugie miejsca (5 x 15 osób w drużynie x 1.000 zł = 75.000 zł)
- trzecie miejsca (5 x 15 osób w drużynie x 500 zł = 37.500 zł)
c) koszty organizacji zawodów (1.460.000 zł)
- diety dla sędziów (50 sędziów x 12 miesięcy x 500 zł = 300.000 zł)
- obsługa techniczna (10 techników x 3.000 zł. x 12 miesięcy = 360.000 zł),
- materialne wydatki techniczne (25 turniejów x 20.000 zł = 500.000 zł)

4. Zakup na potrzeby udziału w turniejach dla uczestników Programu po jednym komplecie właściwego sprzętu raz na rok: 440.000 zł.

a) przedmiotowe zakupy (2.200 osób x 200 zł = 440.000 zł)

5. Dofinansowanie realizacji indywidualnego lub grupowego zainteresowania: 2.200.000 zł.

a) przedmiotowe dofinansowanie (2.200 osób x 1.000 = 2.200.000 zł)

6. Wydatki związane wyjazdem na czternastodniowy obóz, kolonię lub na spływ kajakowy: 2.200.00 zł.

a) przedmiotowe wydatki (2.200 osób x 1.000 zł = 2.200.000 zł)

7. Kontrola sprawdzająca trzeźwość wśród uczniów uczestniczących w Programie w ramach patroli Policji i Straży Miejskiej: 600.000 zł.

a) przedmiotowe koszty (50 kontrolerów x 800 zł x 12 miesięcy = 480.000 zł)

8. Wydruk i przekazanie uczniowi uczestniczącemu w Programie naszywek i nalepek o treści motywujących do nie spożywania napojów alkoholowych i nie zażywania narkotyków: 110.000 zł.

a) przedmiotowe koszty (2.200 osób x 10 naszywek x 10 zł za naszywkę = 220.000 zł)

9. Organizacja dwa razy w roku pokazów (wystawa), projekcji filmu (fabularnego albo dokumentalnego), przedstawienia (sztuka teatralna): 400.000 zł.

a) przedmiotowe koszty (400.000 zł)

10. Koszty nadzoru zachowań uczni uczestniczących w Programie w gimnazjach oraz edukacja alkoholowa i narkotyczna uczniów gimnazjów i ich rodziców: 600.000 zł.

a) przedmiotowe koszty (100 nauczycieli x 500 zł x 12 miesięcy = 600.000 zł)

11. Inne koszty: 71.500 zł.

***

* Przedłożony projekt uchwały tym różni się od przyjmowanych corocznie przez Radę Miasta iż poprzednie w istocie koncentrowały się na rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkotykowych, w minimalnym stopniu angażując się w profilaktykę. To powoduje iż nie likwidując źródeł uzależnień, nieustannie będą problemy z tym związane.
* Część pierwsza („Siła w trzeźwości”) jest zupełną nowością, podczas gdy część druga Gminnego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkotykowych na rok 2010 jest przepisaniem zapisów z zrealizowanego w roku 2009 i latach ubiegłych przedmiotowego Programu, ograniczonego, do działań rozwiązujących problemy uzależnień. Przedmiotowe przepisanie nie jest przepisaniem wprost. W niniejszym projekcie nie ma opisów, które winny stanowić uzasadnienie do projektu uchwały. Występują tylko konkretne zapisy zadań, związane z celami, które od lat są realizowane w taki sam sposób, a rozwiązujące problemy uzależnień.

Pozdrawiam.
Ryszard Masalski – radny

7 komentarzy:

  1. Panie Masalski świetną robotę Pan zrobił i teraz z uwagą będę czekać na dalsze działania w tej sprawie. Mam tylko dwie uwagi: 1. nie o kulturę picia osób dorosłych chodzi czy brak tej kultury, lecz o taki fakt, że osoby które nie uzależniły się od alkoholu do 30 roku życia mają znikomą szansę na takie uzależnienie w swoim dalszym życiu.Z tego względu Pana program ochrony młodych przed jest tragedią uzależnienia jest bardzo sensowny. 2 uwaga druga brakuje mi w tym tekście analizy problemu uzależnienia od: alkohol niskoprocentowy( piwo) narkotyki "miękkie" itd . Młodzież musi wiedzieć, że są to chwyty marketingowe producentów . Nie można być częściową " miękką " dziewicą lub " niskoprocentowym" prawiczkiem( to tak przez analogię).

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam!
    * W rozmowach z mieszkańcami również spotykam się z dobrym słowem dotyczącym "Siły w trzeźwości". - Dziękuję.
    * Niestety, w rozmowach z większością radnych, "Siła w trzeźwości" nie cieszy się sympatią. Będę o "Siłę..." walczył do końca. Głosowanie w tej sprawie odbędzie się w miesiącu październiku.
    * Co do analizy: zawsze jest tak iż najpierw jest alkohol niskoprocentowy, potem mocniejsze trunki. Jest i tak, że osoba nigdy nie pija mocnych trunków, ale coraz więcej słabych, co na jedno wychodzi, ponieważ nie ilość wypijanych napojów alkoholowych jest miarą problemu, ale ilość wypitego alhoholu, zawartego w tych napojach.
    * Nigdy nie wiadomo ile, kto może wypić napojów alkoholowych, aby się od alkoholu uzależnić. To proces chemiczny, przebiegający z różną intensywnością u każdego z Nas, a u każdego inaczej. U młodzieży natomiast ta intesywność jest błyskawiczna. Ten proces przebiega co namniej 10 razy szybciej niż u dorosłego człowieka, dlatego tak ważne jest, aby przetrzymać młodych w niepiciu alkoholu jak najdłużej.
    Pozdrawiam.
    Ryszard Masalski - radny

    OdpowiedzUsuń
  3. większości radnych nie przeszkadzają osoby "nadużywające" na wysokich stanowiskach wręcz jest jakaś nawet "nić sympatii" dają sobie wzajemnie nagrody i wsparcie. Nazwiska wpiszemy przy innej okazji. Jeżeli wśród nich abstynent chce coś zrobić wbrew utartym zwyczajom, to będzie miał zawsze pod górkę- jak Syzyf. Pań się niech nie zniechęca i wie, że inni myślą tak jak Pan.Pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
  4. W NGL zarzucają Panu podwójną moralność, że jako propagator trzeźwości i zwolennik abstynencji nie zagłosował Pan za odwołaniem radnego P. za jazdę po nadużyciu.Czy to o czym piszą to moralność czy polityka?

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam!
    * Nie jestem abstynentem, ale propagatorem życia w trzeźwości. Spożycie napojów alkoholowych od czasu do czasu nie jest destrukcją, gdy jest nią fakt iż młodzież zwyczajnie się upija. I oto zabiegam, aby młodzież nie chciała pić alkoholu, bo kiedy nauczona życia w trzeźwości dorośnie, nie będzie od alkoholu uzależniona.
    * Sprawa radnego Peczkisa. Tak, warunkowo Sąd zawiesił postępowanie karne wobec oskarzenia, o jazdę po pijaku, co nie zlikwidowało skutków prawnych, powodujących... no właśnie co? Ustawa ordynacja wyborcza instruuje iż traci mandat radnego ten kto cytuję: "utracił prawo wybieralności lub miał brak tego prawa w dniu wyborów". Radny Peczkis w dniu wyborów, które odbyły się jesienią 2006 roku nie uracił praw wyborczych i miał prawo wyborcze w dniu wyborów, ponieważ zdarzenie miało miejsce w roku ubiegłym. A zatem moim zdaniem nie zachodzą przesłanki do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego. Owszem, prawnicza interpretacja tego przepisu jest przeciwna do mojej, ale nie interpretacja przepisu jest prawem, lecz jego brzmienie, a to jak zacytowałem moim zdaniem nie daje podstaw do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego.
    * A zatem nie ma umnie podwójnej moralności tylko działalność zgodna z sumieniem i prawem.
    * Na pytanie czy to o czym piszą to moralność czy polityka odpowiadam: manipulacja faktami, których nie przedstawia się w całości, tylko wybiórczo w celu wywołania oczekiwanego zachowania czytelników.
    * NGL to według mnie narzędzie w rękach moich politycznych przeciwników. Nie ma się co zatem dziwić, że wciąż próbują dyskredytować moją osobę.
    Pozdrawiam.
    Ryszard Masalski - radny

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak to przeciez NGL do niedawna ciebie promowało. Widziałem plakaty na mieście "Rycho tu był..."

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam!
    * Tak...? Wydaje się, że była to reklama NGL - 24, której jestem jedynym ujawnionym i aktywnym dyskutantem, podpisującym się: radny Masalski, rycho.
    * Fakt, przez wspomaniane plakaty z napisem "Rycho tu był" zwiększyła się sympatia mieszkańców Kędzierzyna - Koźla do mojej osoby. I za to dziennikarzom NGL serdecznie dziekuję.
    Pozdrawiam.
    Ryszard Masalski - radny.

    OdpowiedzUsuń