niedziela, 28 lutego 2010

Witam!

Przewodniczenie Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Kędzierzyn - Koźle pozwala mi zobaczyć niewidoczną dla mieszkańców stronę Kędzierzyna – Koźla. Można powiedzieć iż w dużej części ujrzałem miasto bez wierzchniego nakrycia. Widziałem tragedie zwykłych ludzi oraz mechanizmy rządzące miastem i strukturami na które mniej lub bardziej ma wpływ Prezydent Miasta Kędzierzyn – Koźle.

Obecnie w trakcie uzgodnień pomiędzy mną, a innym członkiem Zespołu Kontrolnego Komisji Rewizyjnej jest protokół z kontroli z wykonanego zadania pod nazwą „Przebudowa ulicy Chopina”. Właśnie zakończona kontrola zadania pod nazwą „Budowa boiska Orlik 2012” karze mi, jako kierownikowi Zespołu Kontrolnego sporządzić projekt protokołu z przeprowadzonej kontroli, co czynię. Kilka dni temu w trakcie kontroli w Miejskim Zarządzie Budynków Komunalnych w obszarze polityki windykacyjnej gminy Kędzierzyn – Koźle w 2009 roku, wszedłem w posiadanie wiedzy jak ona jest prowadzona.

Poniżej przedstawiam najistotniejsze zapisy ostatniego zakończonego postępowania kontrolnego, które pod moim kierownictwem zostało przeprowadzone w Urzędzie Miasta Kędzierzyn – Koźle, w temacie: „Procedury wybranych naborów na stanowiska w Urzędzie Miasta Kędzierzyn – Koźle w 2009 roku.”

Wybrane ustalenia z protokołu z kontroli:

„W każdym zarządzeniu Prezydenta Miasta w sprawie powołania i ustalenia zakresu działania komisji opiniującej kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze jest instrukcja informująca o tym iż „...Komisja przeprowadzi z kandydatami spełniającymi wymogi formalne określone w ogłoszeniu o naborze, rozmowy kwalifikacyjne obejmujące m.in. niezbędny sprawdzian umiejętności.” Z zapisów z wzmiankowanych protokołów wynika, że rozmowy z kandydatami na stanowiska objęte naborem były przeprowadzane, lecz nie ma śladu z: 1) przeprowadzonego sprawdzianu niezbędnych umiejętności, 2) przebiegu przeprowadzonej rozmowy kwalifikacyjnej, na podstawie, których można by prześledzić postępowanie właściwych Komisji, potwierdzających zasadność dokonanych przez Komisje rekomendacji, na podstawie których Prezydent Miasta zatrudnił wskazane osoby. Samo stwierdzenie iż proponowani do zatrudnienia kandydaci: spełniają wymagania formalne, wykazały się największą wśród kandydatów przydatnością zawodową, posiadają największą wiedzę w sprawach związanych z interesujących ich stanowiskiem, nie pozwalają na sprawdzenie czy aby faktycznie wskazani przez Komisje kandydaci, to wybór optymalny.”

Prezydent Miasta Kędzierzyn – Koźle odnosząc się do ustaleń z przeprowadzonej Kontroli, wyraził wolę wypracowania metody postępowania naborowego na stanowiska urzędnicze, co zostało sformalizowane w postaci wystąpienia pokontrolnego, o następującym brzmieniu, do którego walnie się przyczyniłem:

„Nie stwierdzając złamania przepisów ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych, w trakcie przeprowadzania procedur naborów na stanowiska w Urzędzie Miasta Kędzierzyn – Koźle w 2009 roku, w celu uzyskania transparentności podczas kolejnych naborów Zespół Kontrolny występuje z następującymi wnioskami pokontrolnymi:

- Sugeruje się aby Komisje, powoływane na potrzeby procesu rekrutacyjnego, przystępując do rozmów kwalifikacyjnych w danym naborze, wcześniej opracowały właściwy dla naboru jeden zestaw pytań, dla kandydatów, na które wymienieni będą odpowiadać.

- Pytania i odpowiedzi kandydatów powinny być protokołowane (gdyby odpowiedzi następowały w formie pisemnej, wystarczy je dołączyć do protokołu z naboru) i poddane ocenie punktowej od 0 – 10, dokonane osobno przez każdego członka Komisji.

- Suma uzyskanych punktów powinna stanowić o wartości kandydatów, których Komisja przedstawi Prezydentowi Miasta w kolejności najwyższego wyniku.”

Komisja Rewizyjna bez uwag w dniu 19 lutego 2010 roku zatwierdziła wszystkie wnioski pokontrolne.

Tego samego dnia Komisja Rewizyjna między innymi rozpatrywała skargę jednego z obywateli na działania Prezydenta Miasta Kedzierzyn - Koźle w przedmiocie odmowy zawarcia umowy najmu ze stroną Skarżącą, na lokal mieszkalny wchodzący w skład mieszkaniowego zasobu gminy Kędzierzyn – Koźle.

Strona Skarżąca od 1970 roku mieszkała przy ulicy K.... Głównym najemcą była babcia, będąca pod opieką strony Skarżącej, Pana K.... W 2000 roku babcia wraz z stroną Skarżącą i jego rodziną zamieszkała przy ulicy O..., w lokalu wchodzącym w skład mieszkaniowego zasobu gminy, ale przeznaczonym do remontu, lecz większym niż pierwsze, co uzasadniało powiększenie się rodziny Pana K..., który został przez niego na własny koszt wyremontowany za zgodą Miejskiego Zarządu Budynków Komunalnych.

W 2001 roku babcia strony Skarżącej wystąpiła z wnioskiem o wykup najmowanego lokalu mieszkalnego od gminy, ale z uwagi na wciąż trwającą inwentaryzację lokalu, oczekiwana zgoda nie nastąpiła, aż w 2005 roku babcia zmarła. Strona Skarżąca od 2005 roku wnosiła do gminy o zawarcie z nią umowy najmu i nieustannie otrzymuje odpowiedź odmową, mimo iż regularnie uiszcza opłaty czynszowe, a w skardze dowodzi iż żądanie zawarcia z nią umowy najmu, jako osobie bliskiej po śmierci głównego najemcy jest w pełni uzasadnione.

W odpowiedzi Prezydent Miasta informuje (podając przykłady) iż mimo kilku wniosków Skarżącego o zawarcie z nim umowy najmu na przedmiotowy lokal, nie było przesłanek, aby w zgodzie w przepisami uchwały Rady Miasta o zasadach wynajmowania lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy żądaną umowę zawrzeć, czyli: posiadanie tytułu prawnego przez żonę strony Skarżącej do innego lokalu mieszkalnego (§ 3 ust 2 cytowanej uchwały), którego posiadanie było zabronione, a gdy mieszkanie żony Pana Kołeczko zostało przekazane na rzecz jej rodziców, to okazało się iż z uwagi na fakt, że zrzeczenie się żony prawa do lokalu najpierw nastąpiło w ciągu 5 lat, potem po zmianach w uchwale w ciągu 15 lat poprzedzających złożenie wniosku o wynajęcie lokalu mieszkalnego (§ 3 ust 6 cytowanej uchwały) co w dalszym ciągu uniemożliwiało zawarcie wnioskowanej umowy najmu. – W końcu Sąd Rejonowy w Kędzierzynie – Koźlu oddalił powództwo strony Skarżącej przeciwko gminie Kędzierzyn – Koźle o wstąpienie w stosunek najmu.

Komisja Rewizyjna podzielając pogląd Prezydenta Miasta, który wnosił o uznanie iż Rada Miasta nie jest właściwa do rozstrzygnięcia w trybie skargowym sporu opisanego w skardze, nie dopatrując się złamania przepisów, jednocześnie wyraziła pogląd iż sztywne przepisy uchwały regulującej zasady gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy nie pozwalają na uwzględnianie przypadków szczególnych i stąd zdaniem Komisji konieczność wprowadzenia stosownych zmian w przywołanej uchwale Rady Miasta.

Ten pogląd Komisji Rewizyjnej, do którego wypracowania się przyczyniłem i jestem zwolennikiem powstał na bazie pamięci innej skargi, według której zdaniem tej strony Skarżącej bezpodstawnie przez Urząd Miasta została wykreślona z listy osób oczekujących na lokal mieszkalny z zasobu mieszkaniowego gminy (wówczas zajmowała trzecią pozycję, uprawniającą do zamieszkania w jednym z trzech właśnie zwolnionych lokali mieszkań). Mimo iż skargę Rada Miasta uznała za zasadną i wnosiła do Prezydenta Miasta o wpisanie jej na listę osób oczekujących na mieszkanie na pierwszym miejscu, to Prezydent Miasta wyraził pogląd iż nie może tego uczynić, ponieważ zgodnie z przepisami wnioski zainteresowanych na listę, wpisuje się według kolejności jego złożenia.

Realizując zobowiązanie Komisji Rewizyjnej do opracowania projektu zmian w uchwale Rady Miasta Kędzierzyn – Koźle sprawie określenia zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, uwzględniający szczególne przypadki, przedmiotowy projekt opracowałem, a ten w imieniu Komisji w dniu 25 lutego 2010 roku złożyłem w Biurze Rady Miasta o następującym brzmieniu:

Dodaje się § 18a w brzmieniu:

„W sytuacjach szczególnych, nieopisanych w niniejszej uchwale, można stosować odstępstwo od zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy Kędzierzyn – Koźle, które następuje na wskutek pozytywnie zaopiniowanego przez Radę Miasta Kędzierzyn – Koźle przedmiotowego wniosku Prezydenta Miasta Kędzierzyn – Koźle, wnoszącego o wyrażenie zgody na ujęcie wnioskodawcy na liście osób uprawnionych do wstąpienia na czas nieokreślony w najem lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy lub jego wynajęcie, mimo nie spełnienia kryteriów opisanych w tej uchwale.”

Uzasadnienie:

Wprowadzenie proponowanej zmiany pozwoli rozwiązywać problemy i dramaty ludzkie oraz skomplikowane nieprzewidywalne sytuacje, co nie jest możliwym przy trzymaniu się sztywno i dla każdej okoliczności zapisów uchwały sprawie określenia zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy.

Pozdrawiam
Ryszard Masalski – radny Rady Miasta Kędzierzyn – Koźle

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz