niedziela, 7 lutego 2010

Projekt: Program Gospodarczy dla K - K.

Witam!

Poniżej przedstawiam projekt pod tytułem: Program Gospodarczy dla Gminy Kędzierzyn – Koźle. Załączniki, o których mowa w projekcie w formie uproszczonej będą sukcesywnie publikowane. Osoby zainteresowane poznaniem szczegółów zapraszam na spotkanie w miejscu i czasie uzgodnionym telefonicznie: 51 51 56 271.

PROGRAM GOSPODARCZY DLA GMINY KĘDZIERZYN – KOŹLE

I. CEL PROGRAMU

1. Zmniejszenie bezrobocia w Kędzierzynie – Koźlu.

2. Zwiększenie dochodów gminy Kędzierzyn – Koźle:

a) poprzez większą ilość podmiotów gospodarczych działających na obszarze gminy Kędzierzyn – Koźle uiszczających podatki,

b) w udziale gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikający z większej ilości pracujących obywateli Kędzierzyna – Koźla,

c) z zysków proporcjonalnie do posiadanych udziałów przez gminę Kędzierzyn – Koźle uzyskanych przez Kędzierzyńsko – Kozielski Park Przemysłowy sp. z oo. (wypłata dywidendy),

d) szukanie nowych, niekonwencjonalnych źródeł dochodów.

II. STAN PRZED WEJŚCIEM PROGRAMU W ŻYCIE

1. Znaczną część dóbr statystyczny mieszkaniec Kędzierzyna – Koźla nabywa na rynku lokalnym lub zewnętrznym, od producentów, będących podmiotami gospodarczymi zlokalizowanymi poza obszarem Kędzierzyna – Koźla.

2. Wskutek wzmiankowanych w pkt. 1 zachowań się obywateli – klientów gminy Kędzierzyn – Koźle jest taki iż środki pieniężne wypływają z rynku kędzierzyńsko – kozielskiego co przedstawia załącznik numer 1 w części opisanej jako „K – K: PRZED REALIZACJĄ PROGRAMU GOSPODARCZEGO”, powodując:

a) mniejsze wpływy do budżetu gminy Kędzierzyn – Koźle z gminnej części podatku dochodowego od osób fizycznych oraz prawnych i podatku od nieruchomości,

b) występujące bezrobocie.

III. ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE

1. Program opiera się na zasadzie lokalnego patriotyzmu gospodarczego.

2. Zasada, o której mowa w punkcie 1 polega na dobrowolnym i świadomym zachowaniu się obywateli miasta Kędzierzyn – Koźle na rynku dóbr, wyrażającej się w ich nabywaniu w pierwszej kolejności od producentów i usługodawców, prowadzących działalność gospodarczą na obszarze miasta Kędzierzyn – Koźle.

3. Nie następuje złamanie wzmiankowanej zasady, jeżeli korzysta się z dóbr, których nie świadczy lub nie tworzy się na obszarze miasta Kędzierzyn – Koźle.

4. Wydatkowane zasoby pieniężne obywateli Kędzierzyna – Koźla na pozyskanie dóbr świadczonych i wyprodukowanych w Kędzierzynie – Koźlu, pozostaną na lokalnym rynku, w przypadku przyjęcia opisanego w pkt. 2 zachowania na rynku, co przedstawia załącznik numer 1 w części opisanej jako „K – K: W TRAKCIE REALIZACJI PROGRAMU GOSPODARCZEGO”, powodując:

a) utworzenie większej ilości miejsc pracy (dla co najmniej 500 mieszkańców Kędzierzyna – Koźla), przez nowopowstałe i funkcjonujące przed dniem wejścia Programu w życie miejscowe podmioty gospodarcze, przedmiotowe usługi świadczące lub produkujące towary,

b) wzrost dochodów gminy Kędzierzyn – Koźle z tytułu ustawowych podatków od nieruchomości, od osób fizycznych oraz prawnych itp.

IV. SPOSÓB REALIZAJI

1. Propagowanie założeń Programu Gospodarczego przez okres od 3 do 6 miesięcy od dnia jego przyjęcia przez Radę Miasta Kędzierzyn – Koźle.

2. W okresie 7 miesięcy od dnia przyjęcia Programu przez Radę Miasta Kędzierzyn – Koźle, przeprowadzenie referendum gminnego w sprawie wyrażenia woli dobrowolnego i świadomego zachowania się obywateli miasta Kędzierzyn – Koźle na rynku dóbr wyrażającej się w ich nabywaniu w pierwszej kolejności od producentów i usługodawców, prowadzących działalność gospodarczą na obszarze miasta Kędzierzyn – Koźle, którego wynik będzie otwierał drogę do działań opisanych w dalszych punktach Programu, jeżeli udział w referendum weźmie co najmniej 60 % uprawnionych obywateli, z których co najmniej 70 % odpowiedzi wyrażać będzie przedmiotową wolę.

3. Poszerzenie przedmiotu działania Kędzierzyńsko – Kozielskiego Parku Przemysłowego spółka z o.o. z siedzibą w Kędzierzynie – Koźlu przy ulicy Szkolnej 15, w której gmina Kędzierzyn – Koźle posiada większościowy pakiet udziałów, o zapisy umożliwiające prowadzenie działalności gospodarczej poprzez zakładane przez nią spółki – córki (spółki prawa handlowego) w dowolnym segmencie gospodarczym, umożliwiającym osiąganie zysku lub tworzenie podmiotów prawnych mogących pozyskiwać środki finansowe, wspierające przedsięwzięcia związane z rozwojem infrastruktury technicznej na obszarze gminy Kędzierzyn – Koźle.

4. Dokapitalizowanie przez gminę Kędzierzyn – Koźle, Kędzierzyńsko – Kozielskiego Parku Przemysłowego wzmiankowanego w pkt. 3, w wysokości do 50.000.000 zł, w okresie 5 lat, w celu zabezpieczenia środków niezbędnych do tworzenia spółek – córek oraz rozpoczęcia przez nie działalności, najpierw inwestycyjnej, a potem gospodarczej, co przedstawia załącznik numer 2 / 1 – 5, przy czym zawartość wzmiankowanego załącznika nie wyczerpuje możliwości działań gospodarczych i traktowana winna być jako początkowa i przykładowa.

5. Działania opisane w załącznikach 2 – 5 do niniejszego Programu Gospodarczego zakładają iż Program realizowany będzie tylko i wyłącznie za środki gminy Kędzierzyn – Koźle przekazane Kędzierzyńsko – Kozielskiemu parkowi Przemysłowemu sp. z o.o. oraz kredyty zaciągnięte przez wzmiankowane spółki – córki lecz dopuszcza się niżej podane modyfikacje i warianty realizacji, zmniejszający finansowy udział gminy w realizacji Programu, ale również i dochody z tytułu potencjalnych dywidend:

a) dokapitalizowanie Kędzierzyńsko – Kozielskiego Parku Przemysłowego sp. z o.o. przez pozostałych udziałowców tej spółki, proporcjonalnie do wysokości udziałów lub nawet w większej wysokości zmieniającą strukturę udziałów w spółce, a nawet sprzedaż udziałów przez gminę Kędzierzyn – Koźle potencjalnym inwestorom, zainteresowanym uczestniczeniem w niniejszym Programie, przy zachowaniu 51 % udziałów gminy w Kędzierzyńsko – Kozielskim Parku Przemysłowym sp. z o.o.

b) nie tworzenie spółek – córek przez Kędzierzyńsko – Kozielski Park Przemysłowy sp. z o.o. lecz zamiennie albo równolegle przekonanie podmiotów prawnych i fizycznych do:

- wspólnego z Kędzierzyńsko – Kozielskim Parkiem Przemysłowym sp. z o.o. zakładania nowych podmiotów gospodarczych, to jest spółek prawa handlowego,

- samodzielnego tworzenia podmiotów gospodarczych działających na terenie gminy Kędzierzyn – Koźle,

c) wspieranie przez Kędzierzyńsko – Kozielski Park Przemysłowy istniejących podmiotów gospodarczych, prowadzących działalność produkcyjną lub usługową na obszarze gminy Kędzierzyn – Koźle poprzez:

- promocję walorów gospodarczych gminy Kędzierzyna – Koźle na wewnątrz i na zewnątrz, w skład której wchodzi informacja o usługach i towarach oferowanych przez wzmiankowane podmioty,

- pomoc w nawiązywaniu i organizowaniu spotkań biznesowych pomiędzy podmiotami gospodarczymi prowadzącymi działalność na obszarze gminy Kędzierzyn – Koźle, a podmiotami prawnymi i fizycznymi z poza gminy Kędzierzyn – Koźle, mogącymi z nimi nawiązać współpracę gospodarczą.

V. UWAGI KOŃCOWE

1. Kędzierzyńsko – Kozielski Park Przemysłowy w swoich zadaniach wpisanych w statut, wyznaczający misję spółki, winien mieć zapisy zobowiązujące ten podmiot do:

- przekonywania podmioty prawne i fizyczne do inwestowania, to jest lokowania przedsięwzięć gospodarczych, sportowych, kulturalnych itp. na obszarze gminy Kędzierzyn – Koźle,

- kompleksowej obsługi podmiotów wyrażających wolę podjęcia działalności gospodarczej na obszarze gminy Kędzierzyn – Koźle mających na celu jak najszybsze rozpoczęcie inwestycji, jej odbiór i dopuszczenie do ruchu oraz wszczęcie działalności,

tworzenie spółdzielni, w tym socjalnych oraz innych podmiotów prawnych, których istnienie przyczynia się do wzrostu lub utrzymania miejsc pracy na obszarze gminy Kędzierzyn – Koźle.

Ryszard Masalski – radny Rady Miasta Kędzierzyn – Koźle

12 komentarzy:

  1. Przoszę mi wyliczyć choć 10 niezbędnych do życia i przynoszących realne korzyści dla budżetu artykuły produkowane na terenie K-Koźla lub z których produkcji gminie przybędzie profitów.

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam!
    * Wymieniam 5 przykładowych spółek córek, mogące być utworzone w ramach Programu Gospodarczego przez KKPP (spółkę matkę), a przynoszące dochody (dywidenda) KKPP i gminie Kędzierzyn – Koźle, a zajmujące się produkcją:
    a) prądu elektrycznego (bioelektrownia),
    b) podstawowej bielizny osobistej (skarpety, podkoszulki itp.),
    c) przetworów owocowych (napoje, soki, dżemy),
    d) przetworów mlecznych (mleko, masło, sery),
    e) podstawowe środki czystości (mydło, proszki do prania, płyny do mycia).

    * To oczywiście nie zamyka katalogu aktywności KKPP, ale pokazuje trend i wskazuje, że można utworzyć w K-K podmioty gospodarcze, zarabiające na siebie (miejsca pracy) oraz przynoszące dochody gminie K-K (dywidenda). – Czemu tylko 5, a nie 10? Ponieważ opracowując projekt Program tylko na tych pięciu rodzajów segmentów działalności gospodarczej oparłem wydatki i dochody. To Prezes KKPP, specjalista biznesowy, będzie inicjował tworzenie nowych spółek córek wyznaczając im obszary działania gospodarczego...

    * Podaję 5 obecnych obszarów aktywności gospodarczej, podmiotów mających siedzibę w K-K, a zarabiające wskutek nabywania ich produktów i korzystania z usług przez mieszkańców K-K:
    a) ciastkarnie,
    b) piekarnie,
    c) zakłady mięsne i wędliniarskie,
    d) zakłady fryzjerskie,
    e) przedsiębiorstwa budowlane.

    Pozdrawiam.
    Ryszard Masalski - radny

    OdpowiedzUsuń
  3. a) ciastkarnie,
    b) piekarnie,
    c) zakłady mięsne i wędliniarskie,
    d) zakłady fryzjerskie,
    e) przedsiębiorstwa budowlane.

    Z tych dziłalności ludzie K-Koźla i tak korzystają, więc co zmienia w tej kwestii ten projekt?

    a) prądu elektrycznego (bioelektrownia),
    b) podstawowej bielizny osobistej (skarpety, podkoszulki itp.),
    c) przetworów owocowych (napoje, soki, dżemy),
    d) przetworów mlecznych (mleko, masło, sery),
    e) podstawowe środki czystości (mydło, proszki do prania, płyny do mycia).

    Gdzie w Kędzierzynie są zakłada produkujące wymienione wyżej produkty?

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam!
    * Nie wszystkie wyroby wymienione w pierwszej grupie producentów nabywają mieszkańcy Kędzierzyna - Koźla. Pieczywo na przykład w dużym procencie zwożone jest z piekarni je wypiekające poza obszarem gminy K-K. To samo dotyczy przetwórstwa mięsnego. W ten sposób zamożność i miejsca pracy opuszczają wraz z pieniędzmi K-K.
    * Pole Południowe jest już uzbrojone. Jest to doskonale miejsce na bioelektrownię i zakład produkujący środki czystości. Podmioty produkujące przetwory mleczne i owocowe zlokalizowane mogą być na każdym z peryferyjnych osiedli, które i tak zorientowane są na produkcję rolniczą (w ten sposób, dodatkowo pobudza się i ten segment miejscowej gospodarki: większe zapotrzebowanie na lokalne produkty owocowe i mleczne skutkuje zwiększonym zatrudnieniem oraz wzrostem zamożności osób gospodarujących na rolniczych obszarach K-K.
    Pozdrawiam.
    Ryszard Masalski - radny

    OdpowiedzUsuń
  5. Czyli jeśli dobrze zrozumiałem na terenie K-Koźla nie ma owych firm czy przedsiębiorstw? Więc czy plan ten zakłada jakąś pomoc potencjalnym inwestorom ze strony gminy? Jeżeli tak to jaką?

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam!
    * Piekarnie, zakłady mięsne i ciastkarnie są, ale ich dochody, a tym samym miejsca pracy uciekają wraz z nabywanym towarem pochodzącym spoza K-K.
    * Pozostale podmioty nie występują w K-K. Mogą one powstać jako spółki - córki KKPP, w której gmina K-K ma 80 % udziałów lub samodzielnie wybudowane przez inwestora. Ten (Ci) dysponując pozytywnym wynikiem referendum gminnego w sprawie oczekiwanego zachowania na rynku mieszkańców - klientów (to jest nabywanie lokalnych produktów w pierwszej kolejności), które stanowić będzie odpowiednik badania rynkowego, bez ryzyka postawi ten czy drugi zakład przetwórczy w K-K. Powstaną nowe miejsca pracy. Zwiększy się dochód gminy z tytułu podatku od nieruchomości oraz z gminnej części podatku dochodowego. Jeżeli te zakłady wybudują spółki - córki KKPP, to dodatkowym zyskiem dla gminy będzie wypłata dywidend.
    Pozdrawiam.
    Ryszard Masalski - radny

    OdpowiedzUsuń
  7. Czyli program dla potencjalnych inwestorów nie "robi" nic!?

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam!
    * A wiedza i pewność po przeprowadzeniu na koszt gminy badania rynkowego, poprzedzonego kampanią informacyjną skutkującą pewną informacją o 60.000 klientach na produkty, to mało? Przecież Program ma przynieś dochody gminie oraz miejsca pracy dla mieszkańców K-K. Tak, inwestor ma zarobić, ale przecież gmina nie wybuduje inwestorowi instalacji produkcyjnej, a podatki to podstawowe źrodło dochodów gminy, które nie stanowią istotnego kosztu dla podmiotu gospodarczego.
    * Ostatecznie, gdy inwestorzy zewnętrzni nie będą chcieli zarabiać w K-K, to KKPP, zasilony dokapitalizowaniem przez gminę, poprzez spółki córki wybuduje instalacje, których produkty zaspokajać będą potrzeby mieszkańców K-K, a zyski z dywidend zasilą konto budżetu miasta K-K, a nie inwestorów.
    Pozdrawiam.
    Ryszard Masalski- radny

    OdpowiedzUsuń
  9. Badania rynkowe zwłaszcza "ankietowe" nie daje prawdziwej wiedzy a tym bardziej pewności. CZyli tak czy siak gmina w każdym z przypadków musi wyłożyć "gotówkę". Czy Pan policzył jaki to koszt? (badania rynkowego czy postawienia tych "instalacji")

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam!
    * Kampania (pół roku) na rzecz lokalnego patrotyzmu lokalnego (to jest nabywanie przez mieszkanców K-K wybobów wyprodukowanych w K-K) kosztuje 100.000 zł.
    * Koszt wybudowania bioelektrowni to 50 mln zł (gdzie 50 % dofinansowania to dofinansowanie zewnętrzne: ekologiczne środki z UE), a przykładowej jednej tylko instalacji produkcyjnej (na przykład produkującej przetwory owocowe: napoje, soki, dżemy)to rząd około 25 mln zł. Finansowanie: 20 % środki własne to jest łącznie w obu przypadkach 10 mln zł czyli ewentualne dokapitalizowanie KKPP oraz kredyt bankowy zaciągnięty przez spółki córki, spłacany w ratach przez 8 lat. Dywidenda i podatki z obu spółek - córek to rocznie nie mniej niż 8 mln zł rocznie, a po 8 latach 18 mln zł rocznie. Ilość osób zatrudnionych w tych dwóch przykładowych podmiotach to 300 pracowników, a to tylko dwa przykłady...
    Pozdrawiam.
    Ryszard Masalski - radny

    OdpowiedzUsuń
  11. co to za pierdoły?????????????????

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam!
    * Doprawdy? Liczby nie kłamią. Pieniądze na rozwój miasta leżą na ulicy. Trzeba tylko się właściwie zorganizować.
    * Program Gospodarczy dla Gminy Kędzierzyn - Koźle uzyskał już rekomendację i poparcie osób z tytułami naukowymi. A zatem to nie pierdoły, tylko realna alternatywa dla Kędzierzyna - Koźla.
    Pozdrawiam.
    Ryszard Masalski - radny

    OdpowiedzUsuń